donderdag 8 juli 2010

Telen om te koken: 'Tender'

De boeken zijn binnen - of liever, het boek is er! 

Zes boeken bestelde ik maar naar één keek ik speciaal uit. 'Tender', het boek van Nigel Slater, de man - want hij is geen kok, geen chef - die zijn groentetuin 'doet' niet voor het genot, het spirituele genot van tuinieren, maar om producten te verkrijgen voor de keuken. 

Speciale bonen, ouderwets smakende spruiten, vijf soorten aardappelen - alleen Engelsen zijn zo gek. Hoewel... zelfs ik verbouw twee soorten aardappels op mijn landgoed. Maar ja, ik voel me dan ook een beetje Brits.

Een Engelstalig boek dat zowel een lees- als kijk-, naslag-, en doe-boek is. Het is het verhaal van Nigels kitchengarden, de groentes - en in deel twee het fruit dat hij verbouwt gedurende de seizoenen, gedurende de jaren dat hij deze tuin heeft. Er staan prachtige foto's in, werkelijk adembenemend mooi. Slater geeft tips over de verbouw en het gebruik van de producten uit zijn tuin. En er zijn de vele recepten.

Het is zo'n boek waar je zichtbaar, voelbaar blij van wordt. Dat begon natuurlijk al toen ik het bestaan ervan ontdekte, bij het bestellen - anders dan anders in the blind, bij het kapotscheuren van de verpakking en toen had ik het boek in handen. Dikker dan ik had gedacht: 617 pagina's met een harde kaft en wat voor omslag...


U heeft de kaft, een ander plaatje ervan dan hiernaast, al elders op mijn blog gezien, het doet geen recht aan de werkelijkheid. De kleuren, prachtige tinten blauw en groen en van alles er tussen in. Een omslag met een textuur, met een verrassing, ik was tenminste erg verrast. 

'Tender' is een boek dat je oppakt en waar je aan ruikt, doorheen bladert, dat je deelt met je moeder die naast je zit: 'kijk wat een mooie foto', zinnetjes uit het boek hardop voorlezend, stukjes lezend hier en daar. Een prachtig boek. Een schitterend cadeau aan mijzelf. 

And oh what a joy, ik heb deel twee om naar uit te kijken. Dat boek gaat over fruit in de moestuin en keuken. Bring it on!

Kate
8 juli 2010
 



De foto is afkomstig van: http://www.elle.nl/eten/kookboeken/Tender-Volume-I