dinsdag 2 november 2010

Bevlogen koken: Masterchef finale

John Calton
David Coulson
Wow, de laatste finale avond van Masterchef: The Professionals is net afgelopen en ik zweef nog na op golven van liefde, vreugde, inspiratie met de deun van U2 nog in mijn hoofd en een glimlach van oor tot oor: Claire heeft gewonnen!

De finale ging tussen John, David en Claire - alle drie fenomenale chefs. John: hij had timing issues, was geen keer op tijd klaar maar vanavond wel. David: hij die zo zenuwachtig was. Een zoon uit een mijnwerkersfamilie. Knuffelbaar. Lief. Stralende lach en dikke glinsterende tranen.

Michel Roux Jr, Claire Lana, Gregg Wallace
En Claire - wat een prachtige naam, wat een prachtig mens. 

Dik - sorry, maar ik noem het beestje maar bij de naam, dan weten wij allen waar we het over hebben - maar met een geweldige uitstraling die avond na avond aanzwol door groeiend zelfvertrouwen en de meest fantastische complimenten van culinaire groten, Goden.

Borden als schilderijtjes vanaf het begin maar er niet in geloven. Niet het rotsvaste vertrouwen hebben dat wat zij neerzette ook echt goed was. Het vertrouwen moest veroverd worden, heroverd.

Wat heerlijk dat mee te maken en dan getuige te zijn van die welhaast ongelovige uitdrukking overgaand in zo'n heerlijk bevrijdende lach als Michel en anderen haar eten proefden en ervan genoten, als het waar bleek dat zij kon koken.

Vanavond was de finale en als altijd moesten de finalisten koken voor een gezelschap bestaande uit Michelin Sterren Chefs, toprestaurateurs en ex-Michelin beoordelaars - heet dat zo? Dertig identieke borden van het allerhoogste niveau voor de top van de culinaire wereld. No mean task!

Professional Masterchef 2010
En daarna nog een keer terug naar de studio keukens om in 2,5 uur het beste drie gangen menu te koken dat ze ooit kookten voor Michel Roux Jr. en Gregg Wallace. Dat deden ze zoals ze het gisteren deden misschien in de overtreffende trap.

Gisteren heb ik tot tranen toe geroerd gekeken naar de spannendste televisie die ik ooit zag. Spannender dan welk boek of welke romance of wat dan ook. Het was mind blowing zodanig dat ik niet kon bloggen, niet wist wat te zeggen. Ik wilde alleen maar... tja, wat?

gerecht van Noma's
chef René Redzepi
De kandidaten moesten o.a. koken in het beste restaurant van de wereld, zegt men, Noma in Kopenhagen, Denemarken. Ik had er nog nooit van gehoord maar nu wil ik niets liever dan daar met mijn geliefde (waar ben je?) lunchen of dineren.

Ik zei hierboven: borden als schilderijtjes - het was meer dan dat. De filosofie: koken volgens de seizoenen met locale producten geoogst of geplukt of geraapt op het strand, in de nabije omgeving van het restaurant. Recht uit de natuur op het bord. Ja, de natuur op het bord - dat was het. Dat er zoiets bestaat!

Misschien ben ik een sentimentele vrouw maar het ontroerde me en liet me achter met een heel zuiver beeld van romantiek, een soort van wensdroom over de liefde maar toen ik erover wilde schrijven verzandde ik in cliché beelden. 

nog een gerecht van de kaart van Noma
die de kandidaten moesten bereiden
Binnen twee alinea's was er een grijze mist ontstaan tussen mij en het visioen. Noem het mijn realiteitszin. Noem het wat je wilt. De heimwee naar de bevlogenheid die gedurende de hele reeks maar vooral gisteravond tijdens de challenges in Noma van het scherm afspatte.

Ik heb het al eerder gezegd: iedereen kan altijd beter dan hij of zij denkt. Deze kandidaten, door aanmoediging, de extreme situaties waarin zij werden geplaatst, de synergie waardoor zij elkaar beter maakten, hebben die verborgen krachten in zichzelf aangeboord en blootgelegd. En nu zijn ze nog beter dan ze al waren.

Dit is nu een voorbeeld van wat je plat briljant-positieve emo-tv zou kunnen noemen maar van een niveau waar je u tegen zegt. Extra knap omdat het over koken gaat en televisies geur noch smaak kunnen overbrengen. Chapeau dat je dan zo'n programma weet te maken! 

Masterchef: The Professionals, het was helemaal leuk! Ik wil nu zelf ook weer vliegen :-) - kent u dat gevoel van jezelf overstijgen? Het is het mooiste wat er is. Morgen ben ik vast weer terug op aarde maar voor nu baad ik nog even in dat wat er in mij is losgemaakt. 

Ik denk dat ik het toch maar weer liefde ga noemen en die accolade is meer dan goed genoeg voor mij.


Kate
2 november 2010



De foto's van John en David komen van:
http://www.journallive.co.uk/north-east-news/todays-news/2010/10/29/two-north-east-chefs-make-masterchef-final-61634-27562101/

De foto van Claire vond ik op:
http://www.liverpooldailypost.co.uk/liverpool-news/regional-news/2010/10/28/merseyside-chef-claire-lara-is-through-to-the-final-of-masterchef-the-professionals-92534-27556923/

De foto van alle drie de kandidaten is van:
http://www.google.com/hostednews/ukpress/article/ALeqM5hJrsXuKp4T01pQCA4hXDlyOYr8yw?docId=N0123281288718729130A

Het eerste gerecht dat bereid wordt in restaurant Noma zag ik op:
http://www.globalvillagedirectory.info/Denmark/Copenhagen-K/noma.aspx

Het onderste gerecht van de kaart van Noma stond hier:
http://gastrosontour.wordpress.com/2008/10/16/a-unique-evening-at-noma/ 

Helaas waren er (nog?) geen foto's beschikbaar van door John, David en Claire gekookte gerechten.