donderdag 5 april 2012

Roomrijstpudding voor hoogdagen

roomrijstpudding
Roomrijstpudding, herinnering uit mijn kinderjaren. Bij hoog- en feestdagen stond het op het menu. Hij werd geserveerd in een groene glazen schaal die in een donkere mand met grote houten oren rustte. 

Die schaal was onderdeel van het feest. Zag je de schaal, dan wist je: roomrijstpudding. Iets anders is er nooit in geserveerd geweest en dat ik hem er niet in heb gegoten is eigenlijk een vorm van heiligschennis :-) maar nood breekt wet.

Ik heb een aantal pakken houdbare melk waarvan de houdbaarheidsdatum dit weekend verstrijkt en het is Pasen. Zo'n dag die om iets extra's vraagt, liefst iets rijks met eieren en room. Het zijn juist deze ingrediënten die een rijstepap naar het niveau van roomrijstpudding trekken.

Roomrijstpudding met fruit, leest het recept dat mijn moeder ooit uitscheurde uit de krant - geen idee meer welke krant maar het zal wel De Volkskrant zijn geweest aangezien zij daar als goed Katholiek natuurlijk een abonnement op had.

recept uit mijn kookmap
Dat succesrecept heb ik als meisje overgetypt voor mijn kookmap die ik nog steeds raadpleeg en langzaam hier op het blog overzet en uitbreid.

Nodig voor roomrijstpudding met fruit: 

1 liter volle melk
125 gram rijst
50 gram boter
1 vanillestokje
125 gram suiker
2 eieren gesplitst, eiwit stijf geslagen
125 ml = 1/8 liter slagroom
eventueel fruit zonder sap uit een blik
 
Het fruit uit de titel bestond in mijn jeugd uit abrikozen uit blik en het was het minst lekkere aan de pudding :-) en ik laat het derhalve graag weg. 

Indertijd - en nu dus nog - stond in het recept als hoofdingrediënt alleen maar rijst. Tegenwoordig koop je dan pap- of dessertrijst. 

'Dessertrijst, hoe schrijf je dat?' is niet te krijgen bij mijn AH. 'Dat verkopen wij niet'. Ach toch. Die armoede van het supermarkt assortiment. Met Pasen een paar dagen van ons verwijderd, zie ik slechts varkenshaas als feestdis.

Tja... in mijn optiek niet het meest feestelijke stukje vlees en bovendien hou ik rekening met de allergie van mijn broer voor varkensvlees. Een "feestelijk" alternatief is er eigenlijk niet of je moet houden van de magnetron kipschotels die vaak ook spek bevat.

Oh ja, er zijn natuurlijk wel stapels van die de obligate schotels voor het "zelf-kook-festijn" te koop maar kalfshaas, lamsbout, rosbief? Is waarschijnlijk te duur bevonden. Te feestelijk. Te luxe. En dat kun je natuurlijk ook beter bij de slager halen.

Ik zal morgen onderweg eens afstappen bij zo'n kleine zelfstandige. Het is jammer dat mij tijd ontbreekt om die hele AH maar gewoon te boycotten. Wat ze hebben is saai en wat mij betreft onvolledig en ik krijg er altijd van die Oostblok-gedachtes bij.

Die dessertrijst komt dus van een kleine winkel waar men mij heel verbaast, bijna verontwaardigd aankeek toen ik vroeg of zij misschien paprijst verkochten.

In het oude recept van mijn moeder staat dat je de rijst moet afspoelen en laten uitlekken. Geen idee hoe dat bij dessertrijst werkt en of het dan ook moet. Ik denk van niet dus ik sla het over.

Op het internet lees ik dat afspoelen van "gewone" danwel "goedkope" rijst het plakken bevordert en onrechtmatigheden wegspoelt. Op het pak dessertrijst staat niets over afspoelen.

Stel dat je een andere rijstsoort gebruikt of denkt dat het beter is het wel te doen, spoel dan de rijst - volgens het recept - goed onder de stromende kraan en laat hem uitlekken.

Laat intussen de boter smelten. Doe de rijst erbij en vermeng deze goed met de boter zodanig dat alle rijstkorrels ermee in aanraking komen.

Giet er nu de melk bij met het vanillestokje en breng alles onder goed roeren aan de kook. Zet de pan op een laag pitje en laat het gedurende een half uur verder koken.

Voeg de suiker toe en een voor een de eidooiers toe - nog beter: klop iets van de warme vloeistof door de eidooiers opdat deze langzaam verwarmen en niet als roerei door de vla zwerven. 

Nog even zachtjes laten koken en dan kunnen - van het vuur af - de eventueel lobbig geslagen room en de stijfgeklopte eiwitten erdoor gemengd worden.

Spoel een schaal om met koud water en giet de rijst erin. Goed af laten koelen - maar lauwwarm is ook erg lekker :-). Als hij een nacht staat, zal hij echter wat opstijven hetgeen wellicht goed is want hij was erg dun direct na bereiding.

In het oude recept zegt men de pudding uit een tulbandvorm te storten op een schotel. In de holte komt dan het fruit.

Dat hebben wij dus nooit gedaan thuis en om eerlijk te zijn, mocht de pudding stortstijf worden dan is hij lang niet zo lekker en moet er volgende keer meer melk bij :-)!

Kate
5 april 2012