donderdag 19 juli 2012

Joy!


Vandaag was een nare natte dag, gekenmerkt door lange uren tevergeefs wachten op iemand die achteraf blijkbaar helemaal niet zou komen.

Resultaat van een telefoontje dat een eigen leven was gaan leiden in het brein van mijn moederlief. Vandaag zou ze weer worden gewassen. Niet dus!

Je bent 88, hebt net een zware operatie doorstaan maar kunt niet meer de telefoon gebruiken en als men belt dan wordt de boodschap misbegrepen.

Het wachten bracht onrust en verzet - wassen kon ze zich zelf wel - en boosheid dat verdween toen ze eenmaal zag op wie ze niet had willen wachten.

De buurtzorgman kwam om het misverstand uit de wereld te helpen en was zelfs zo lief om haar oningepland te douchen.

Minuten nadat hij naar boven was gegaan, hoorde ik ze lachen en giebelen en praten alsof ze de grootste vrienden waren. 'Oh, hij was het', zei ze later.

En daarmee was voor haar de kous af maar ik was in tranen en gespannen en ongelukkig want ik had haar uren proberen te kalmeren en geruststellen.

Ik ben niet geschikt voor het zorgen of mantelzorgen. Ik kan het wel maar wil het niet. Ook niet als het is wat je kunt doen voor je ouders en 'jij hebt ze tenminste nog'.

Mijn moeders weerstand is de mijne. Gek hoe ik eindelijk haar in mij herken of is het andersom? Nee, het was geen overwegend blije dag vandaag.

Maar altijd zijn er, zullen er tussen de regenbuien door momenten van diepe vreugde, van plezier en dankbaarheid zijn.

Morgen, straks, nu dus (want het is inmiddels 19 juli), is de oude man, mijn vader 90! Negentig! Wat een lieve, stoere man is hij :-).

Stoer op je negentigste is anders stoer dan op je negentiende. Hij is stoer wanneer hij zelf zijn boterham probeert te snijden. Heel stoer.

'Ik probeer het', zei hij toen ik hem een week of wat geleden vroeg wat we zouden gaan doen. Ook dat was stoer want hij is zo snel vermoeid.

Maar dagen later gaf hij aan graag te doen wat hij zo graag doet op zijn verjaardag: met ons in de auto naar de kust, een hapje eten en wat spelen.

En dat gaan we doen.

Kate
19 juli 2012


De foto vond ik op de mooie tumblr The Little Corner waar ik verder geen andere bron of maker heb kunnen vinden.