maandag 13 augustus 2012

Groente- en kruidenpannenkoek

landgoed op 13-08-2012
Eindelijk weer eens een avond aan eigen tafel eten, aan eigen fornuis koken - thuiszijn dus rond etenstijd. What joy.

Jammer alleen dat de koelkast zowat helemaal leeg is en ook de voorraden die ik normaliter heb om zonder poespas, lees: boodschappen doen, een maaltijd te bereiden op zijn. 

Er is geen tonijn in blik, geen stuk gorgonzola, geen blikje ragout om vlug iets warms op tafel te zetten. Ook de andere standaard dingen zijn er niet: margarine, aardappelen, wat rondzwervende groentes. 

Maar wacht... Ik heb een landgoed :-). Ik heb een prachtig groen stukje liefde aan huis en hoewel de tomaatjes nog niet rijp zijn, en de pronkbonen bijna allemaal meegenomen naar mijn moeder, moet er toch iets zijn anders dan kruiden? 

met de klok mee, vanaf 13 uur: boerenkool,
knoflook, peper, thijm, laurier, koriander,
courgette, selderij, snijbiet, rozemarijn,
lenteui, basilicum
En jawel hoor: spiedend over de bakken tref ik een heel klein groen pepertje, een miniscule courgette, een klein stronkje snijbiet waarvan een paar blaadjes niet door slakken bezocht zijn.

Er is boerenkool die eindelijk na een jaar tot leven gekomen lijkt waar ik vanaf kan snijden*). Er staat wat selderij. Er is natuurlijk flink wat basilicum binnen in de gemberbak. 

En buiten zijn er andere kruiden: laurier, thijm, oregano, rozemarijn. Er is een splinterdunne lenteui en een klein teentje verse knoflook die ik al eerder oogstte. Het is genoeg. Het maakt een prachtige compositie op het bord. 

Als ik nog even buiten ben en heel goed kijk en me flink uitstrek, kan ik nog net een paar pronkbonen oogsten. Pronkbonen zijn, jong geoogst, zeg maar wat grovere snijbonen. Als snijboon gebruik ik ze ook. Ik kook ze, in klein gesneden stukjes in een bodempje water. 

groente en kruidenpannenkoek met kaas
De rest van de ingrediƫnten zet ik even aan in wat olijfolie. Als alle groentes lekker warm en beetgaar zijn, schep ze bij elkaar. Het duurt niet lang voor de pannenkoek klaar is.

Wat een plaatje! Een dichtgeklapte pannenkoek met daarin de groentes en kruiden van het landgoed bedekt met plakjes belegen kaas die gesmolten is tegen de tijd dat je je mes en vork erin zet.

Kate
13 augustus 2012

*) 16-10-2012: foutje, bedankt! dit is natuurlijk - zo bleek - geen boerenkool doch peterselie. Ach ja...