maandag 18 november 2013

Citroenkip en een soepje voor morgen


De dag na de vissoep maakte ik opnieuw een heerlijk gerecht. Dit keer zonder bestaand recept te volgen hoewel ik wel even keek langs de recepten voor citroenkip op het internet. 

Makkelijk genoeg en eigenlijk niet precies wat ik wilde, dus daar ging ik. Op reis, culinaire reis en ik vloog en het lukte. Jammer genoeg had ik geen fototoestel bij mij en schreef ik ook niet op wat en hoe. 

Dus hierbij het recept voor citroenkip uit mijn hoofd en hart en herinnering. Het zal ongetwijfeld goed smaken. Dat deed het want op 2 december maakt ik de kip op basis van onderstaande gegevens en het was net zo lekker. 

Ik kookte voor drie personen en had daarvoor nodig:

ca. 300 gr kipmedaillons (= 6 stukjes kip)
2 uien
2 preien
2 tenen knoflook
ingrediënten citroenkip
foto gemaakt op 02-12-2013

1 citroen
1 mandarijn
1 el honing
groene olijven

scheutje sherry (medium dry)
crème fraîche
1 kippenbouillontablet

worcestersaus
tabasco
tijm, rozemarijn, laurier
olijfolie

Dat lijkt een hele lijst maar valt wel mee en als je goed leest gebruikte ik wat ik nog of al in huis had. Zo ging het restant van de olijven met geitenkaasblokjes door de kip en ook de crème fraîche was al open. Ik kan niet genoeg benadrukken dat koken, spelen met ingrediënten is.

Wat deed ik? Ik bakte de kip aan. Dat doe ik tegenwoordig in een mix van vloeibare margarine (heet dat zo?) en olijfolie. Toen de kip bruin was, legde ik hem even uit de pan. 

Voeg eventueel nog wat olie toe en carameliseer dan de uipartjes door er de honing over te lepelen. Voeg prei en knoflook uit de knijper toe en leg de kip weer terug in de pan zodra je denkt dat je dat moet doen :-). Je kunt de prei even wat tijd gunnen om gaarder te worden maar je kunt ook doorgaan.

Voeg de gewassen en in vieren gesneden citrusvruchten toe evenals de olijven, de kruiden en smaakmakers. Hierna is het een kwestie van beoordelen hoeveel vocht je wilt hebben. Ik zou zeggen, niet te veel. De boel moet stoven, niet koken. En soep, dat komt pas morgen - lees vooral verder voor een heerlijke soepje voor de volgende dag.

Okay. De citroen en mandarijn en de olijven, het bakvocht, de kip zelf waarschijnlijk ook zorgen al voor saus maar dat is niet voldoende. Giet een scheut sherry in de pan en leng het vocht eventueel aan met bouillon gemaakt van water en een bouillontablet.

Deksel op de pan en de kip gaar laten stoven. Half uurtje is meer dan lang genoeg. Ondertussen kun je rijst koken - als je dat erbij eet. Wij aten er zilvervliesrijst bij en ik sneed vlug wat komkommer met tomaat klein waarover een scheutje vinaigrette uit een flesje ging. Was lekker fris hierbij.

Vlak voor het opdienen, lepelde ik een paar lepels crème fraîche (ik had die van 30%) erdoor. Even goed roeren, proeven, op smaak brengen indien nodig en je kunt opdienen. Wij vonden het een feestelijk maal.

En nu de soep! De dag erna had ik nog iets van de saus over. Er was redelijk veel ui. Ik zag ook nog wat olijven; die sneed ik in plakjes. Ik vroeg me af wat ik zou doen. Je zou er een blik tomaten door kunnen doen maar daar koos ik niet voor. Ik warmde de saus op en gooide er een goeie lepel bloem overheen.

Even goed roeren dat het niet klontert. Paar minuutjes op hoger vuur om de bloem te garen. Dan wat warm water met een kippenbouillontablet erdoor en een scheut (halfvolle) melk. Dit aan de kook brengen zodat de vloeistof bindt. Proeven. Borden of soepkoppen vullen en genieten maar!

Wat hebben we het toch goed en wat genieten wij er van, elke dag weer!

Kate
18 november 2013