donderdag 3 juli 2014

IJslollie van mango


Zomers warm betekent op vier hoog onder de hanenbalken dat het tropisch heet is: ik kwam thuis en het was over de 29ºC. Met de balkondeur en het raam er tegenover open, daalde het kwik tot meer aangename temperaturen en het zelfgemaakte kersenijsje hielp ook.

Popsicles heten ze in het Engels. De Nederlandse vertaling doet eigenlijk geen recht aan de wijde range van smaken en combinaties die in het containertje-met-stokje gegoten worden om zo'n vier tot zes uur later als 'waterijsje' het lichaam en de geest verfrissen.

Broer en ik waren bij Ikea voor zijn vertrek en bij de kassa, grommend dat het zolang duurde in de rij voor de enig bemande kassa, pakten we elk een tray van zes ijslollievormpjes - zoals ze officieel op de Ikea-site heten. Het is dat ik geen grotere diepvriesruimte heb, maar anders 'leende' ik zijn nog ingepakte set :-).

Ik heb de smaak van het maken van ijslollies helemaal te pakken. Het begon met een pot yoghurt, een handvol verse kersen en onze goede vriend Google. Ik blenderde er een mengsel van met honing, vers limoensap, een stukje zachte geitenkaas, scheutje kirsch en snuifje zout.

Het smaakt lekker. Zou misschien iets zoeter mogen - ik las dat eenmaal bevroren, het zoete wat verdwijnt - maar ach... Heerlijke eerste poging. Vandaag, nu ik vier van de zes ijsjes op heb en dus vier lege vormpjes ter beschikking, was het tijd voor ijsje nummer twee: frisser. Fruitiger.

Dat kan kloppen want het was een ijsje van mango met mandarijnen-sap. Mijn hemel. Hiermee kan ik broer paaien om sneller terug te komen. Hij heeft, daar waar hij is, een grote liefde voor mango juice ontwikkeld :-). Hahaha. Helaas zullen deze ijsjes sneller op zijn dan zijn vlucht zou duren. Nee, blijf maar daar.


Nodig voor 6 mango ijslollies:


1 mango
2 mandarijnen, geperst
1/4 limoen, uitgeknepen

snuif zeezout



Doe alles in de blender of keukenmachine of prak de mango met een vork fijn en roer het vocht erdoor tot een glad (of minder glad, naar smaak) geheel. Giet het in vormpjes en laat vier tot zes uur bevriezen. Heb je nou geen vormpjes dan kan het, denk ik, ook wel in zo'n ijsblokjes ding met een cocktailprikker.

Echt, je moet dit proberen. Het is gewoon pure mango maar dan koud - suiker miste ik niet. Limoen kan vervangen worden door wat citroensap - dat houdt de kleur mooi. Voor de mandarijn kun je sinaasappel nemen of zelfs wat water met honing ofzo. Gewoon doen, wat maakt het uit. 

Door het restje van het mango spul lepelde ik vanavond het restje yoghurt dat nog over was. Ik at het als toetje en heb er nog wat van over. Twee keer raden wat ik daar, morgen als ik weer vormpjes leeg heb, mee ga doen... :-).

Kate
3 juli 2014