vrijdag 12 september 2014

Tomatensoep van landgoedoogst

Hmmmm veel te lang dat ik niet blogde en hoog tijd het eens niet over de kuren te hebben :-). Het landgoedblog update ik nog langer niet. Meer dan een maand en toen, op 10 augustus blogde ik over de tomatenoogst die aanstaande was (1).


Vreemd dat ik niet het bord met mijn oogst fotografeerde. Het was een bord vol. Meerdere oogsten van romaatjes en maja tomaten van een paar dagen. Als ik er niet snel iets mee zou doen dan kon ik ze weggooien.

Zoveel tomaten kan ik niet op. Ja, ik maakte ooit grote pannen bolognesesaus maar ik heb geen diepvriesruimte om bakjes in te vriezen en, eerlijk gezegd, pastasaus is niet wat momenteel mijn hart doet kloppen. Wat wel?

Soep misschien - ik kocht een groot net uien en denk sindsdien aan het maken van een uiensoep. Het komt er niet van. Maar die tomaten... soep maken? Ja, lekker. Hoe ook weer?

Ooit kocht ik een kistje tomaten en toverde heerlijke gerechten - toen had ik wel twee grote diepvrieslades en een vader om me te helpen en producten af te nemen :-). Wat ik erover schreef of blogde kan ik niet vinden (2).


Ik herinner me alleen o.a. een ovenschaal vol tomaten en kruiden. Zoiets moet de basis vormen nu. Tomaten, ui, knoflook, wortel, bleekselderij, rozemarijn, basilicum, oregano, tijm, zwarte peper. Zoiets.

Opnieuw maakte ik geen aantekeningen. Olijfolie erover en in de oven. Niet zo heel heet: 160ÂșC en dan, wat zal het geweest zijn, een half uur. Kijk maar of het goed is.

Toen, daar heb ik geen aantekeningen voor nodig, begon het gehannes met de blender. Oh, wat haat ik het ding toch - of beter: mijn onhandigheid. Ik goot verkeerd. Ik zal je het drama besparen en het kwam goed. Blenderen dus.

Dan in een pan met heet water en groentebouillontablet - of eigen bouillon maar ook dat maak ik te lang al niet meer, zie mijn diepvries-leed en het is ook nog niet het seizoen om soep te trekken. Hoe dan ook: tomatensoep uit eigen 'tuin'.


Heerlijk. Vers! Smakelijk. Soep voor een paar dagen en de laatste dag voegde ik wat gare pronkbonen in kleine stukjes gesneden toe. Ook van het landgoed. Wat wat een weelde toch zo'n moestuintje aan huis. Ik kan het je aanraden!

Kate
12 september 2014

De soep, de foto's zijn gemaakt op 7 september jl. Opnieuw ben ik aan het oogsten, geen idee nog wat ermee te doen.

(1) Vandaag, 13 september, heb ik lang geblogd op het landgoedblog: over het kopen van bloembollen en ook over mij en kuur 3 - het gaat goed maar ik kon het toch niet laten :-).

(2) Inmiddels heb ik gevonden wat ik schreef op 18 september 2004. Het is het Merel dagboek '59. Een kistje tomaten' en het staat niet online omdat ik op enig moment gestopt ben toen het lastig werd waar Merel dagboeken en verhalen elkaar kruisten ofwel waar Merel in London geboren werd en dus anders dan het hier bij de verhalen staat. Hoe dan ook, wellicht moet ik het toch maar plaatsen binnenkort want het is een mooi dagboek en ik zou niet weten hoe ik het hier in een of twee alinea's kan vatten. Wordt vervolgd, misschien.