maandag 8 februari 2016

Citroentaart van eigen citroenmarmelade


Het was tijd om een taart te bakken: ik kreeg mijn nichtje plus man te logeren, surrogaatzus had haar komst een dag eerder aangekondigd met man en buurjongetje, broer zou langskomen. Genoeg mensen om te verwennen dus.

Ik kocht alles voor mijn marmeladetaart maar vond dat toch niet leuk genoeg. Ik wilde iets anders. Kersen, daar denk ik al weken over maar hoewel ik een pot kersen kocht, ging ik voor citroen. Lekker! Citroentaart op basis van de marmeladetaart maar toch anders.

Zo toog ik op jacht naar citroenmarmelade maar zowel 'mijn' Spar als 'mijn' AH hadden het niet. Het kan niet zo moeilijk zijn zelf marmelade te maken, dacht ik. Was ook zo maar het kostte een paar uur. Niet erg. Ik had de tijd wetend dat ook mijn achterburen de volgende ochtend op de koffie zouden komen.

Citroenmarmelade

Ik zocht en vond een recept op het internet maar dat was voor liters marmelade. Beetje te veel, vond ik. Ik deelde de hoeveelheden door vier en kreeg twee potjes waarvan ik bijna een potje in de taart gebruikte.

250 gram (ca. 2 of 3) organische citroenen zonder waslaag
500 gram suiker
2,5 liter water

Kook de afgeboende citroenen in een pan met water tot ze zacht zijn. Neem er twee uur voor maar mijn geduld was na 1,5 uur wel op. Zorg dat je zo'n 350-400 ml water overhoudt - dat lukte mij niet en ik 'tankte' tijdens het koken water bij.

Neem de citroenen uit de pan, open ze en lepel het vruchtvlees uit de schillen. Laat dat uitlekken. Snij de citroenschillen fijn en doe terug in de pan met water. Voeg de suiker toe, het vruchtvlees en het sap.

Kook dit 20 minuten tot het de gewenste dikte heeft bereikt - controleer door een hete druppel marmelade op een koude lepel te bewegen. Laat de pan met marmelade tien minuten staan.

Zorg dat de jampotten brandschoon zijn: was deksels en potten af in water met een beetje soda, spoel af met warm water, zet ze met opening naar boven in een pan en kook ze minimaal tien minuten in kokend water. Laat ze in de pan tot ze gevuld gaan worden.

Pak de hete jampotten met een tang uit de pan en zet ze op een dubbelgevouwen theedoek. Vul ze met de warme jam, zo vol mogelijk en sluit daarna de pot. Zet ze omgekeerd weg - liefst weer op een theedoek - en wacht tot de jam afgekoeld is. Als de deksel hol is, is de pot vacuüm getrokken en dus houdbaar.

Cake

Mijn springvorm is 23 cm (dat is iets groter dan ik indertijd had toen ik de marmeladetaart creëerde) en ik besloot een hogere cakebodem te bakken en verdubbelde de ingrediënten.

120 gram zachte roomboter
120 gram bloem
120 suiker
2 eieren
1 theelepel bakpoeder
2 eetlepels citroenmarmelade
1,5 eetlepel melk
scheutje limoncello (citroenlikeur)
paar eetlepels extra marmelade 

Warm de oven voor op 160C. Mix de boter en suiker tot een lichtgele massa, voeg de eieren toe en mix tot die zijn opgenomen. Zeef de bloem met bakpoeder er boven en meng. Voeg marmelade en melk toe.

Dit deeg gaat in een ingevette springvorm ca. 30 minuten in de oven, of zoveel langer tot de cake loslaat van de zijkant en een satéprikker of breinaald droog uit de cake komt.

Zet de cake gerust terug in de oven als hij nog niet gaar is, draai hem eventueel even om als je denkt dat dat helpt en dek de bovenkant af met aluminiumfolie om verbranden tegen te gaan.

Laat de cake afkoelen op een cakerooster en besprenkel hem met likeur en bestrijk de bovenkant met marmelade. 

Citroenbavarois

Dit keer een mousse van kwark met slagroom. Heel lekker ook als nagerecht in een mooi glas geserveerd maar hier dus de laag die op de cake komt en onder de gelei.

Citroensap 0,8 dl, ca. 1 citroen
50 gram suiker
1 pakje vanillesuiker
3 blaadjes gelatine
300 gram kwark
125 milligram slagroom

Week de gelatine in koud water. Pers de citroen uit - er komt meer sap uit de vrucht wanneer je hem even in warm water legt en/of over het aanrechtblad rolt.

Verwarm het sap met de suiker en vanillesuiker. Haal pan van het vuur wanneer de suiker opgelost is en roer de geweekte en uitgeknepen gelatineblaadjes er een voor een door. Laat dit mengsel afkoelen.

Klop de slagroom stijf. Meng de kwark met het afgekoelde citroensap. Roer goed tot het een geheel is - dat duurt wellicht even maar gaat lukken. Spatel er dan voorzichtig de slagroom door. Laat de bavarois afkoelen in de koelkast maar hij moet nog wel vloeibaar zijn.

Citroengelei

Citroensap 0,5 dl
1 eetlepel marmelade
0,5 kopje poedersuiker
0,5 blaadje gelatine
scheutje limoncello
mespuntje roomboter

Week de gelatine in koud water. Verwarm het citroensap met de marmelade en de poedersuiker in een pannetje. Wanneer de marmelade is opgenomen of gesmolten in het sap, pak je het pannetje van het vuur en roert er de uitgeknepen gelatine door. Voeg likeur en boter toe en koel de gelei iets af.

Citroentaart

Nu alle onderdelen van de taart gereed zijn, ga je de taart afmaken. Leg de cakebodem terug in de springvorm en zet deze voor de zekerheid op een groot bord. Lepel de bavarois op de cake. Giet er vervolgens de afgekoelde maar niet stijve gelei overheen. Zet de taart in de vorm terug in de koelkast om verder op te stijven. Klaar!

Ik serveerde de taart met een glaasje limoncello en had de grootste pret met al mijn visite om zoveel genot. De complimenten waren niet van de lucht en deze taart ga ik binnenkort opnieuw maken maar dan heb ik gelukkig de marmelade al in huis :-).

Kate
8 februari 2016