dinsdag 9 februari 2016

Moussaka


Nichtje en haar man kwamen logeren. Broer liet in het midden of hij en zijn vriendin mee zouden eten. Ik had geen idee hoe de dag zou gaan en besloot vooraf een ovenschotel klaar te maken zodat ik geen gedoe had in de keuken of met meer of minder gasten.

Het werd een moussaka opgebouwd uit een laag aubergines, gehakt, aardappelpuree, bechamelsaus en geraspte kaas. Hij ging uit de koelkast gelijk de oven in, ongeveer 50 minuten - maar check regelmatig - op 180C.

Ik maakte een grote schaal, ik schat dat er wel zo'n 8 porties inzaten. Veel te veel dus toen de schaal afgekoeld was, stak ik een vierkant uit en vroor die in. Handig.

Wat ook handig is, is als je alvast aardappelen kookt of gekookt hebt voor de puree. Ik nam 1200 gram aardappelen. Maak je eigen puree of kijk even hoe ik altijd aardappelpuree maak

Nodig:
aubergines
750 gram gehakt, ik had rundergehakt
2 uien
2 tenen knoflook
1 blik tomaten
gemalen komijn, djintan
gemberpoeder, djahé
kaneel
peper
verse peterselie
geraspte kaas
aardappelpuree van ca. 1200 gram aardappels 
bechamelsaus

Snijd de aubergines in plakken. Leg ze op borden en strooi er royaal zout over. Keer ze om als ze vocht loslaten en laat het een half uurtje liggen (of korter als je haast hebt of ongeduldig bent als ik). Droog ze af met keukenpapier en bak ze in een koekenpan in olijfolie aan beide kanten. Leg de gebakken aubergine in een met ovenschaal die je ingevet hebt met olijfolie.

Maak gehaktsaus zoals je gewend bent: bak uien en knoflook en voeg gehakt toe. Kruid met komijn, gemberpoeder, kaneel en zwarte peper. In sommige recepten voegt men naast peterselie oregano toe, ik deed het niet. Voeg de tomaten uit blik toe en zout licht met een bouillontablet of laat het.

Giet de gehaktsaus over de aubergines. Lepel hierop aardappelpuree. Je kunt dit eventueel weglaten en de moussaka met knapperig brood eten. Over de puree komt een laagje bechamelsaus. Ik maakte hem eenvoudiger dan anders met alleen boter, bloem, melk, foelie en witte peper. Als je de schotel later eet, zet je hem nu weg, afgekoeld in de koelkast.

Bestrooi de schotel met geraspte kaas. Ik had pittige Nederlandse kaas. Hij ging zo'n 50 minuten in een oven van 180C.

Smakelijk eten!

Kate
9 februari 2016