donderdag 29 mei 2014

Pannenkoekenfestijn

Hemelvaartsdag 2014: grijs, nat, te koud en dus toch maar de verwarming iets omhoog en een lekker dik fleurig sweatshirt aan. Zo'n zondagsgevoel van vroeger en zin in pannenkoeken.

Gelukkig is de vrouw die wat bewaart en over enige voorraad beschikt om iets bijzonders te maken van wat niet heel bijzonder is (of hoeft te zijn). 

Zie het als een idee-brenger, inspiratiebron want hoe moeilijk is het om een pannenkoek te maken? Duizend vullingen, toppings, versierselen zou ik kunnen bedenken. Nu ik hier zo zit, zie ik een pannenkoek met roomijs en marmelade verschijnen. Oh....

Terug naar de werkelijkheid. Mijn pannenkoeken zijn nooit heel dik. Ik maak ze op de tast door pannenkoekenmeel en melk te roeren tot het beslag de gewenste dikte heeft, d.w.z. goed lopend in de pan :-).

Boerenpannenkoek
Ik ben meer van de hartig dan van het zoet hoewel beiden niet te versmaden zijn maar ik had nog diverse ingrediënten in de koelkast waarmee ik een boerenpannenkoek bakte.

Zo had ik nog ontbijtspek. Dit heb ik zelden in huis en eerlijk gezegd prefereer ik bacon.

De koekenpan waarin ik gisteren aardappels bakte, bedekte ik met spek. Bak het spek aan twee kanten. Je kunt ook ham gebruiken, bacon of een klein gesneden speklapje.

Ook had ik nog wat gekookte aardappelen die ik gisteren niet gebruikte en eigenlijk wachten op de andijviestamppot die op het programma staat. Kruimel of snipper een halve kleine aardappel tussen het spek.

Dan at ik gisteren een heerlijk verse salade gemaakt van in stukjes gesneden paprika, tomaat, bleekselderij, augurk. De dressing hield ik apart. Een lepel van de overgebleven salade ofwel de vers gesneden groentes verdeelde ik over het spek. 

Je kunt er van alles aan toevoegen: champignons bijvoorbeeld en kruiden, ui is een klassieker - dat zou ik dan voor de aardappels bij het spek voegen, maar ook olijven, kappertjes, erwtjes, bonen. Alles.

Daarna lepelde ik het beslag erover tot alles bedekt was. Liet het bakken tot de onderkant losliet van de pan. Voor het draaien gebruikte ik een groot bord. Een deksel is nog makkelijker als je er een hebt in de maat van de pan.

Op de omgedraaide pannenkoek raspte ik wat belegen kaas. Bak tot de pannenkoek gaar is en de kaas gesmolten. Heerlijk! En wat een plaatje als je haar zo dubbelgevouwen op het bord ziet :-).

appeltaartpannenkoek
Na hartig komt zoet en ik had een ietwat verschrompelde appel op de fruitschaal liggen plus een potje stemgember in gembernat in de kast. Oh, wat een combinatie!

Het beslag was op dus nieuw maken. In dit geval roerde ik gembernat en melk door het meel. Je zou nog kunnen overwegen wat citroensap, gemberpoeder, komijn of kaneel toe te voegen. Ik deed het niet.

De appel ging in stukjes in de pan met een klontje margarine. Daarbij gingen gesnipperde gemberbolletjes. Uit het zakje studenthaver kwamen wat klein gesneden amandelen en krenten die ik natuurlijk had kunnen weken in drank of water maar daarvoor was geen tijd.

Het is ook heerlijk om andere noten of rozijnen of cranberries of ander vers fruit mee te bakken maar ik had een appelpannenkoek in gedachte en liet mij leiden door de ingrediënten van een appeltaart :-). Het werd dus een appeltaartpannenkoek.

Na het keren bestrooide ik de pannenkoek met rietsuiker - of basterdsuiker of gewoon kristalsuiker al dan niet gemengd met kaneel. Ook deze appeltaartpannenkoek was fantastisch. Wat een lunch!

Het is dat ik meer dan voldaan ben en dat het pannenkoekenmeel op is maar anders was de verleiding om te spelen met roomijs en marmelade en een scheutje cointreau te groot geweest.(*)

Kate
29 mei 2014

(*) Voor zo'n lekkere dessertpannenkoek was normaal beslag - als dat er nog was - goed geweest eventueel iets verdund met Grand Manier of Countreau of zelfs het sap van sinaasappel of mandarijn.

Bak de pannenkoek, besmeer haar met de marmelade en leg er een bolletje ijs op. Slagroom, als je hebt, is altijd feestelijk. Scheutje drank erover of in een glaasje ernaast.

(**) In augustus 2012 blogde ik ook al juichend over een pannenkoek. Toen was dat een groente- en kruidenpannenkoek met kaas waarbij ik allerlei verse ingrediënten van het landgoed gebruikte.