dinsdag 27 november 2012

Taart bakken

Ik heb een aantal prachtige kookboeken, nieuw - amper ooit uit gekookt wel gelezen en opnieuw en opnieuw. Ik heb andere, oudere kookboeken die ik erg veel gebruikt heb. Ik heb mijn favorieten uit het kookmapje - overgetypt als kind, voorzien van een schutblad met een plaatje gemaakt uit kruisjes. Op de typemachine, ja. Een aantal recepten daaruit staan hier op het blog.

Maar tegenwoordig gebruik ik slechts het internet als ik echt een recept wil vinden en ik volg ik het ook nog maar zelden van begin tot eind. Ik ben inmiddels zover dat ik wel ongeveer weet wat bij elkaar past, wat vervangen kan worden door wat. Ik heb rust noch gasten om uitgebreid te gaan koken. En als ik dan iets wil of kan dan zoek ik op ingrediënt en kijk wat mij aanspreekt.

Zo vond ik van de week diverse recepten die ik combineerde tot een heerlijke marmeladetaart. Zo lekker was die, en de dagen na het maken steeds lekkerder. En nu wil ik weer bakken. Een nieuwe taart maken. Een andere taart. Gewoon omdat twee taarten in twintig jaar niet dezelfde smaak moeten hebben :-). Omdat de marmelade nu wel ongeveer op is en ik een pot jam in de koelkast van mijn moeder vond die zij vast vergeet en da's zonde, toch?

Pruimenjam. Blauwe pruimjam, zelfs. Direct al, toen ik besloten had daar een taart van te maken, vroeg ik me af wat ik er voor likeur of drank bij kon gebruiken. Ik heb geen zin nieuwe drank te kopen. Er is genoeg te vinden in de kasten links en rechts. Zo vond ik - ook bij mijn moeder - bessenjenever. Oh, herinneringen... Ooit, aan het begin van de middelbare school, was bessenjus mijn drankje. Deze fles stamt vast niet, hopelijk niet uit die tijd.

Pruimentaart: vanavond ben ik vast even gaan zoeken. Ik zie van alles met verse pruimen maar niet echt met confituur, extra jam, jam. Veel pies - ik zoek, gek genoeg of niet zo gek, vaak eerst in het Engels. Ik heb geen zin in een pie. Ik heb geen zin in een crumble - maar dat is ook meer een desert dan gebak. Ik wil ook geen pruimencake. Ik wil eigenlijk een taart met de rest van de slagroom, eenzelfde soort taart als ik eerder maakte maar anders. 

En die vond ik :-). Nou ja, zover is het nog niet. Het idee moet nog even een nachtje pruttelen. Ik weet zeker dat ik morgen een scherper idee heb over mogelijke ingrediëntcombinaties en hoe ik mijn taart wil. Een tipje van de sluier? Ik denk momenteel in de richting van een pruimenmeringue taart :-). Da's dus toch iets heel anders dan wat ik had. Of ik de eiwitdeksel op een mousse wil leggen, weet ik nog niet. En ook over de bodem moet ik denken.

We zullen zien wat er van komt. Het lijkt misschien de omgekeerde wereld: een recept zoeken bij een ingrediënt in plaats van ingrediënten kopen volgens een recept. Ach ja... dat zal de invloed van de invention test van Masterchef zijn. Direct aan het begin moeten de kandidaten een gerecht maken met een aantal door Masterchef voorgelegde ingrediënten. "Dit en dit en dit kun je gebruiken. Maak er wat lekkers van". Yep, dat is de inspiratie. 

Nog een nachtje pruttelen en dan tijd vinden om heerlijk even te prutten boven het aanrecht. Of toch maar gewoon het marmeladetaart recept volgen en marmelade vervangen door pruimenjam? De likeur door bessenjenever of - beter misschien - cognac? Bodem vervangen door een boter-koekjesbodem? Even de supermarkt in en verse pruimen kopen en toevoegen aan de jam? 

Hmmm. Beter maar dat bed opzoeken. Morgen waarschijnlijk geen tijd om te bakken en haast heeft het niet maar een pruimenmeringue taart klinkt wel errug lekker! Erg lekker.

Kate
27 november 2012